Please copy and paste here your remarketing code.

Nie je bio ako bio, no prírodná kozmetika je pre vás stále to najlepšie, tvrdí jej výrobkyňa Zuzana Roziaková.

Posledné roky sa vo svete začal preferovať trend zdravého života. To spája nielen samotné stravovanie zložené z poctivých potravín, ale aj celkovú zmenu, ktorá hlása návrat k bio kozmetike. Ak však chcete dostať naozaj kvalitné výrobky, ktoré vám navyše ponúknu niečo naviac, uprednostnite pred produktami z drogérií radšej poctivé voňavé pomôcky vyrobené na malých farmách.

Okrem tradičných surovín totiž do nich výrobcovia primiešavajú aj veľký kus srdca a dobrej energie, ktorú takto šíria medzi svojich zákazníkov. Čosi viac o tejto jedinečnej alchýmii nám prezradila aj Zuzana Roziaková, ktorá sa výrobe bio kozmetiky venuje už niekoľko rokov.

Ako ste prišli na nápad venovať sa výrobe bio kozmetiky? Aké boli začiatky vašej firmy? Kedy vznikla, čo ste začali vyrábať ako prvé?

Často hovorievam na túto otázku, že mydlá prišli ku mne samé. Ja som ich nehľadala. Vedela som, že vo svojom živote chcem tvoriť. Chcem pretvárať. A na Slovenku som videla obrovský potenciál a možnosti, práve preto, že pred pár rokmi tu bol akútny nedostatok poctivých slovenských produktov.

Keď človek začne tvoriť, začne sa mať radšej, začne si vážiť svoju prácu a na základe toho aj prácu iných. Začne rásť. Stále vidím veľký potenciál pre každého človeka vytvoriť na Slovensku čokoľvek, čo by bolo postavené na čestnosti, radosti a kreativite. Jednoznačne by to bolo úspešne.

Mňa vyprovokovalo jedno prírodné mydlo, ktoré som dostala ako dar. Bolo to v čase, keď sa mi narodila druhá dcérka v roku 2010. Pristupovala som k jej pôrodu čo najprirodzenejšie a tak som si priala aj pokračovať. Preto ma možnosť výroby mydla nadchla a tak som začala hľadať informácie.

Zo začiatku som vyrábala mydlá v noci v kuchyni, keď všetci spali. Šťastie začiatočníka rýchlo vystriedalo učenie sa a mnoho kíl skončilo nezdarom. Teraz už mám svoje obľúbené recepty a postupy a mydielka odlievame v malej mydlárni.

Skúste nám v krátkosti popísať ako sa vyrábajú jednotlivé druhy mydiel. Ako dlho trvá ich príprava a zrenie?

Výroba je pre mňa nádherná alchýmia. Ako malá som milovala miešanie farieb a vytváranie nových odtieňov. Špeciálne keď sme maľovali steny a do vedra s bielou farbou som mohla liať ďalšie tekuté odtiene. Vtedy som strácala pojem o čase.


Zuzana Roziaková - výrobkyňa mydiel

Toto dnes robím nielen na úrovni farieb, ale aj vôní, kvality jednotlivých olejov. Miešam oleje s rôznymi kvalitami a hustotou, v rozličných pomeroch. Oleje sa zmydlia pri spojení s lúhom. Je to etapa, pri ktorej človek musí byť opatrný, mať ochranný odev. Pri správnej teplote sa zlúčeniny miešajú a vzniká mydlová hmota, ktorá sa nalieva do foriem. Používame suroviny vo väčšinovom percente „živé“, ktoré neprešli rafináciou. Takéto produkty sú pre mňa vzácnym darom, ktorý mi môže prejsť cez ruky. Nielen, že majú zachované svoje cenné látky, ale čoraz viac si uvedomujem, že sú nositeľom informácie, rovnako ako pramenitá voda alebo živá strava.

Na druhý deň sa mydlová tehla vyberá z formy. Toto je čas, kedy každé ráno v mydlárni ochkáme a jajkáme, alebo používame iné citoslovcia na vyjadrenie nového úžasu nad vôňou a krásou nového mydla. Často vyzeráme ako rozprávkové sudičky nad kolískou dieťaťa, tešíme sa a prajeme mu aby bolo liečivé a pomáhalo všade kde treba.

Mydlo sa potom krája a ukladá na drevené police, kde odpočíva 2 mesiace. Počas týchto dní sa vyparuje prebytočná voda, upravuje sa pH, mydlo dozrieva. Po 8 týždňoch sa balí a je pripravené k zákazníkovi.

Prečo padla voľba práve na výrobky s kozím mliekom? Mali ste s nimi skúsenosti už aj v minulosti?

Prirodzene a plynulo sa pospájalo čo sa žilo. Pochádzam z farmy. Naša rodinná farma sa zaoberá chovom oviec a výrobou tradičných živých syrov, bryndze, jogurtov. Pečie sa kváskový chlieb. Spája sa tu tradícia s novou potrebou. Počas celého detstva si k nám chodili chorí ľudia po kozie mlieko. Vedela som, že mnohým pomohlo. Je totiž zásadité a považuje sa za najviac podobné ľudskému. Tiež som počula o farmách v USA a v Austrálii, ktoré mlieko využívajú len na výrobu mydiel. V mydle totiž nielen že vytvára krásnu penu, zjemňuje ho, ale podľa množstva referencii, ktoré nám chodia naozaj pomáha pri kožných problémoch. Ja sama mlieko nepijem, som skôr vegán, lebo pre moje telo je to tak lepšie. S vďakou ho však využívam a doprajem si ho v kozmetike.

Aké sú pozitíva kozieho mlieka na pokožku? Je vhodné aj pre alergikov a ľudí s kožnými problémami?

Kozie mlieko je jemné a prirodzene sladké. Ale zároveň nie je jednoduché s ním pracovať. Mnohým sa iste kozie mlieko spája so zvláštnou pachuťou, alebo nepríjemnou vôňou, kedy si povedali, že už nikdy viac. Pri správnom dodržaní hygieny, pri správnej strave kôz a pri rýchlom a čistom spracovaní, však kozie mlieko nie je „cítiť“. Vtedy ho považujem za zdravé kozie mlieko. Je príjemné a plné probiotík. Jemné k pokožke so schopnosťou regenerovať bunky.


Mydlová hmota 

Vyrábate a pestujete si väčšinu súčastí kozmetiky sami alebo si to zabezpečujete aj od iných väčších firiem alebo menších dodávateľov? Ak platí druhá alternatíva, dbáte na to, aby aj ich produkty spĺňali bio požiadavky, resp. boli vyprodukované bez použitia chemikálií?

Pestujeme len bylinky. Ostatné suroviny sa kupujú od pestovateľov a farmárov. V tomto smere môžem povedať, že sa stále krok po kroku posúvame.

Pre mňa nie je dôležitý papier, či je produkt organický. Na takéto doklady sú potrebné peniaze, a často to býva tak, že ten kto má veľa peňazí, má aj veľa papierov. Nehovoriac o tom, keď bio pole s certifikátom ma okolo susedov konvenčných pestovateľov.

Čiže bio certifikát je skvelý krok, ale mojim cieľom je skutočne poznať dodávateľa. Poznať jeho snahu a filozofiu, s akou obrába zem. Poznať jeho ciele. Ak pri svojom raste a vývoji nadobudne certifikát, bude dobre. Poznám však mnohých farmárov, ktorí sa nepotrebujú označovať európskymi certifikátmi a ich produkcia je viac bio, ako „bio z hypermarketu“. Všetko je to o nás, o našej čestnosti a našej pravde.

Mojou túžbou je čo najviac podporovať pri svojej produkcii a výrobe slovenských farmárov. Byť čo najviac lokálna, aj keď často pracujeme s exotickými olejmi. Tie považujem za luxus tejto doby. Ale to je aj cestovanie. Čiže ďalšou mojou túžbou je poznať osobne tie exotické farmy, od ktorých berieme ostatné oleje, pochodiť ich a podporovať také, s ktorými sa zhodujeme s filozofiou úcty a ochrany zeme.

Keď sledujete trendy v správaní zákazníkov, máte pocit, že sa ľudia prikláňajú viac k takýmto prírodným výrobkom? 

Samozrejme, na jednej strane je všeobecný trend k návratu k prírode. Na druhej strane, u mnohých ľudí, je to prirodzená cesta, kam ich doviedlo vlastné telo. Myslím, že sme zašli tak ďaleko, že sa len preklápame na druhú stranu a hľadáme zdravý stred.

Natoľko sme pustili rôzne chemické úpravy a technické zásahy do našich životov, až sme z toho ochoreli. Na mnohých úrovniach sme sa vzdali vlastnej zodpovednosti a vlastnej múdrosti, ktorá je v prírode a rovnako aj v našom tele.

Teraz vnímam, že znova preberáme zodpovednosť, začíname byť citliví na skutočné potreby tela. Vyberáme a hľadáme čo je pre nás najlepšie. Už sa nenecháme oklamať 1000 krát počutou reklamou.

Mnohí riešime rôzne kožné problémy, hormonálne nerovnováhy, slabosti, ktorým nás telo upozorňuje, že je treba zmeniť cestu. Mnohí ľudia, zistili, že zmenou postoja, prístupu k životu alebo zmenou životosprávy, sa dokážu vyliečiť sami, zadarmo bez pomoci inštitúcií, alebo chémie.


Medzi ľuďmi sa často šíri názor, že pod nálepkou „bio“ sa skôr skrýva reklamná kampaň a dané výrobky nie sú v skutočnosti kvalitnejšie. Neuvedomujú si však, že ak by stavili na malé rodinné farmy, ktoré robia svoju prácu naozaj poctivo, dostali by presne to, čo hľadajú. Skúste ich teda presvedčiť. V čom sú najpodstatnejšie rozdiely medzi bio a klasickou kozmetikou? Prečo by sa mali ľudia rozhodnúť práve pre bio výrobky?

Je to jednoduché. Tak ako je pre naše telo najprirodzenejšia živá a organická strava bez chémie, prídavkov, farbív a príchutí. To isté platí pre našu pokožku. Rovnako ako môžeme zanášať svoje telo zlou stravou a spôsobiť si tak po čase choroby, rovnako môžeme svoje telo zanášať nekvalitnou kozmetikou. Bežná kozmetika obsahuje umelé zložky, pre naše telo „nestráviteľné“. Tieto prídavky nám často podráždia telo, vyvolajú alergické reakcie, alebo sa v tele dlhodobo usádzajú a prejavia sa po rokoch.

Ak by som mala urobiť rebríček kozmetiky, tak na najnižšom stupienku by bola bežná kozmetika, prírodná kozmetika a najvyššom stupienku by stála živá kozmetika. Živá kozmetika so živými zložkami z nerafinovaných olejov. To je neskutočná okamžitá dávka minerálov a vitamínov, ktorá pleť a aj telo nabije, rozžiari, vyživí. Rozdiel medzi touto kozmetikou a bežnou je ako medzi 100% šťavou z tetrapacku a čerstvo odšťaveným ovocím. Keď pijete odšťavené ovocie, viete že šťava z obchodu nie je šťava, ale žltý nápoj. Preto ani tento druh kozmetiky v obchode nenájdeme. Znova je tu priestor, tak ako v biopotravinách, aby si každý našiel vlastného „mastičkára“, osobného výrobcu, ktorého bude poznať a ktorý vyrobí tú najkvalitnejšiu kozmetiku priamo pre jeho typ pleti. Smerujeme k lokálnosti aj v tejto oblasti, pretože to jednoducho potrebujeme.

Ktoré druhy mydielok sú najobľúbenejšie pre zákazníkov? Máte nejakých obľúbencov zase vy?

Nedokážem vyzdvihnúť jedno mydlo. Ja sa teším z každého, ktoré práve dozreje a voniam ho akoby som ho voňala prvýkrát. Rovnako aj v sprche sa teším z vône esenciálnych olejov, ktoré sa uvoľňujú a hebkosti každého jedného mydla až do minutia.

Niektorí zákazníci majú už svoje „tradičné“ druhy, ktoré sa im osvedčili a tie si vyberajú stále dokola. Niektorí zase skúšajú a chcú všetko nové. Je to rôzne. Keďže nechceme ustrnúť pri niekoľkých druhoch, popri stálych mydlách odlievame aj nové druhy. Buď podľa sezóny, alebo náhlej inšpirácie.



Ponuku vašich výrobkov sa snažíte neustále meniť. Vymýšľate nové druhy mydiel, ale aj balzamov. Plánujete v budúcnosti rozšíriť tento sortiment? Neuvažovali ste napríklad aj o výrobe šampónov alebo nejakých krémov?

Určite sa chceme posúvať ďalej a vyrábať širší okruh produktov, ktoré telu pomáhajú. Máme rozpracované ďalšie produkty, no nie som si istá či sa nám podarí uviesť tento rok na trh nejakú novinku. V lete skôr naopak spomalím, lebo svoju plnú pozornosť prenesiem na príchod synčeka.

Môžete prezradiť niektoré z noviniek, ktoré chystáte pre zákazníkov v budúcnosti?

V budúcnosti by som rada rozšírila sortiment o rôzne „mazadlá“ a pílingové produkty. A tiež spomínanú „osobnú“ kozmetiku.

Robia výrobcovia bio kozmetiky aj nejaké spoločné stretnutia, kde si vymieňajú vlastné skúsenosti a posúvajú sa ďalej? Myslíte si, že ľudí dokáže presvedčiť viac takýto osobnejší predaj, keď vedia od koho priamo nakupujú? Alebo by bolo účinnejšie, ak by sa všetci výrobcovia spojili pod jednu značku a boli by marketingovo úspešnejší?

Ako výrobcovia sa na Slovensku nestretávame. Zatiaľ totiž žiadny malí výrobcovia neboli. Teraz možno posledné dva roky vidieť nárast malých výrobcov. Spoločné stretnutia by boli určite obohacujúce.

Myslím, že nie je možné kreatívnych ľudí spájať pod jednu značku, za účelom predaja. Každý má vlastnú špecifickú tvorbu, vlastný príbeh a ten je v ručne robených produktoch vrytý. Nesie posolstvo svojho výrobcu, jeho energiu, jeho esenciu.


Zdroj: yka Hricková, Diva.sk  Foto: Archív Roziaková